Testování historických vozidel

Zájemci o testování historického vozidla vyplní on-line formulář na webových stránkách Federace klubů historických vozidle a odešlou vybranému klubu, popř. se ozvou na tento kontakt.

 Příručka testování pro registr historických vozidel 

Turínská charta - úplný text

Turínská chatra - komentář 

Registrační značky pro historická vozidla

 

Aktuální info ke stavu po 1.9 2023


-          V návaznosti s novelou zákona o HV byli zrušeny krajské testační komise (KTK) – jejich činnost, tj. odpovědnost za technický stav HV přebrali stanice STK.

-          Administrativní činnost spojenou s fyzickým posouzením HV a vydáním platného testačního protokolu nadále zajišťují klubové testační komise (KLTK). Na jejich činnost dohlíží pověřený komisař (PK), který schválené testační protokoly vkládá do informačního systému technických prohlídek (IS TP) pro STK.

-          STK kontroluje vložení platného testačního protokolu v IS TP, ale i žadatel se prokáže platným - potvrzeným protokolem v papírové podobě. 

-          HV vybavená řízeným emisním systémem (katalyzátorem) musejí před provedením STK na měření emisí. Vozidla bez emisního systému absolvují pouze STK.

-          HV může absolvovat kontrolu technického stavu na jakékoliv volně zvolené stanici STK.

-          U vozidel s již jednou vydaným test. protokolem se nevydává nový, resp. nepřečíslovává se. Prodlužuje se předchozí protokol (je mu ponecháno původní číslo u kterého se za lomítkem uvede číslo prodloužení, např. xxx/01, xxx/02 atd.), ale tiskne se vždy aktuální – platný testační protokol (s aktuálním číslem prodloužení a zápisem případných změn), který bezpodmínečně musí být prostřednictvím PK vložen do IS TP pro STK.

-          Žadatel může žádat o vydání průkazu HV, změny údajů, převod mezi majiteli a zápis testace na jakémkoliv registru historických vozidel  (libovolném krajském úřadě)

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Postupy u vozidel s průkazem HV (na zeleno-bílých značkách): 

 

-          Při první evidenci jde historické vozidlo k libovolné KLTK, která provede testování a předá protokol ke kontrole PK. Po schválení ho PK vloží do IS TP pro STK. Teprve poté žadatel může na STK s platností na 5 let a následně k registraci na jakémkoliv registru historických vozidel (pro upřesnění: v případě Středočeského kraje v Kolíně - registr není na krajském úřadě, Praha krajský úřad nemá - registr je u STK Bohdaneč).

-         Při změně majitele již s platným průkazem HV:             

A) Pokud vozidlo nemá platnou STK: KLTK provede testování se změnou zápisu majitele a žádost předá PK ke kontrole. PK ji schválí a vloží do IS TP pro STK. Žadatel provede STK na 5 let s následným převodem mezi majiteli na jakémkoliv registru HV

B) Pokud vozidlo má platnou STK : obdobně jako v bodě A) KLTK vystaví nový testační protokol na nového majitele, ale není třeba provádět novou STK, pouze evidenční kontrolu  s následným převodem mezi majiteli na jakémkoliv registru HV

 -          Při změně technických údajů v průkazu HV - barvy, výměně motoru apod. platí obdobný postup jako v předchozím bodě A (nová STK na 5 let) resp. toto ještě budeme řešit Ministerstvo dopravy, např. změna barvy by neměl být úkon, který je podmiňován návštěvou STK

-          Při prodlužování platnosti průkazu HV KLTK provede testování a žádost předá PK ke kontrole. PK ji schválí a vloží do IS TP pro STK. Teprve poté žadatel může na STK s platností na dalších 5 let.

-          HV vybavená řízeným emisním systémem musejí před provedením STK na ME.

-          HV může absolvovat kontrolu technického stavu na jakékoliv volně zvolené stanici STK.

-          Provoz HV bez platné STK bude postihovám stejně jako u běžne evidovaných vozidel (s černo-bílými značkami).

-          Registrační značky HV nelze uložit v tzv. depozitu.

-          HV se speciálními (bílo-zelenými) značkami neplatí dálnicní poplatek.

  --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Postupy u vozidel v bežném registru s testací na historickou původnost (s běžnými černo-bílými značkami): 

  

-          Žadatel osloví KLTK, která provede podobně jako u HV testování hist. původnosti, žádost předá PK ke kontrole. PK ji schválí a vloží do IS TP pro STK.

-          Platnost testace se potvrzuje na 5 let

-          Vlastník nechává po výše uvedených krocích zapstat testaci na hist. původnost do karty vozidla (TP) na Registračním místě historických vozidel.

-          Vozidlo absolvuje běžně ME a STK standartně podle druhu vozidla (moto a traktor - 4 roky, osobní auto – 2 roky, nákladní auto – 1 rok).

-          Vlastník vozidla pro uplatnění úlev z ME a STK musí předložit aktuální platný originální protokol nebo zápis v TP.

-          Vozidla bez emisního systému – mohou uplatnit úlevu od fyzického měření emisí (poplatek hradí).

-          Vlastnící mohou žádat o odpuštění platby eko-poplatku při převodu (i zpětně do 1 roku po zaplacení eko-poplatku).

-          Vlastníci mohou uplatnit slevu na pojištění podobně jako HV – úleva platí pouze pro vozidla s platnou – prodlouženou testací na historickou původnost! (plně neplatí, že je to 1/12 - pojišťovny nyní vozidla na černo-bílých značkách na základě testace sice zvýhodňují, ale již ne tolik jako HV na zelených značkách – je to individuální)

-          Vozidla v běžném registru, byť s platnou testací na hist. původnot, nejsou zproštění povinnosti platby dálničního poplatku.